De wetenschap achter winkelmuziek

winkel openenGeef je winkel een stem en vergroot je omzet

Je hebt besloten om een nieuwe zaak op te zetten. Aan bijna alles is gedacht. Een perfecte locatie, het meest belangrijke natuurlijk. De financiën bij elkaar om te kunnen starten. Optisch is alles voor elkaar (Een aantrekkelijke entree, prachtig uitgelichte winkelinrichting een indrukwekkend logo, enz). De webshop, Facebook en Instagram zijn up to date en helemaal klaar.

Verder zijn het marketingplan en promoties uitgewerkt, de leveranciers bekend en enthousiast personeel staat te popelen om jou te helpen de doelen te bereiken.

Muziek bekend?

Het blijkt dat de muziek die gespeeld wordt in de winkel, veel belangrijker is dan aanvankelijk werd gedacht. De juiste muziek in de winkel is net zo belangrijk als alle andere zaken om het bedrijf te runnen.

Muziek in de retail wordt al onderzocht sinds de jaren 80. Tot op heden wordt, vaak door onwetendheid over de impact van de muziekkeuze en manier hoe deze wordt afgespeeld, dit meestal volledig over het hoofd gezien, zelfs door de grote ketens! Ondanks het feit dat voor de consumenten, bewezen is dat de invloed van muziek net zo belangrijk is bij de beslissing tot een aankoop als de visuele elementen en het merk.

De visuele uitstraling is het gezicht van de winkel en de muziek is jou stem. Muziek is veel meer dan een afleiding, het geeft de ziel en gevoel van je winkel weer. Hiermee laat je zien wie jij bent en maakt je onderscheidend.

We weten allemaal dat muziek het brein op verschillende manieren kan beïnvloeden. In tegenstelling tot visuele elementen, zoals inrichting en kleuren, is muziek veel lastiger te beoordelen. Is de muziek goed? Is dit hoe mijn merk moet klinken? Deze vragen zijn niet heel eenvoudig te beantwoorden.

Muziek is veel subjectiever dan de visuele elementen en mensen hebben daar een sterkere mening over. Je denkt wellicht een goede muzieksmaak te hebben, maar je voorkeur deephouse is misschien niet de beste keuze voor bij je kaaswinkel. Om over een gewoon radiostation te zwijgen, waar tijdens de reclame de bezoeker de geweldige aanbieding van jou concurrent in je eigen winkel op een presenteerblaadje krijgt aangereikt.

De beste manier om dit aan te pakken is om dit vanaf het begin mee te nemen in de integratie van je bedrijf. Benader het net zo zorgvuldig als je visuele identiteit. Daarmee wordt een maximaal resultaat behaalt.
De beste winkelmuziek is als de consument zich de muziek niet echt meer kan herinneren. De beste muziek creëert een ambiance die je prikkelt, maar niet bewust meekrijgt.
Het omgekeerde is ook waar, als de consument de muziek wel opvalt, past het vaak niet bij de gewenste uitstraling. Ook de installatie, alsmede het volume spelen hierin een rol.

Natuurlijk moet de gespeelde muziek passen bij de verwachting van de consument. Als je bijvoorbeeld een bloemenzaak hebt en de klant kijkt rond, en ruiken de heerlijke bloemenlucht, dan is hard rock waarschijnlijk niet de juiste keuze.
Er zit geen harmonie tussen zien, ruiken en horen. Klanten worden zelfs zo gestrest dat ze de producten niet eens zien, of zelfs de winkel niet inkomen. (Dit laatste kun je ook in je voordeel gebruiken, maar dat is een ander verhaal). Als de klant in de winkel zich niet helemaal op zijn/haar gemak voelt, zal de klant minder rondlopen en kijken, en dat betekend minder zogenaamde ‘bijverkopen’. Ze kopen snel de bos bloemen die ze willen en vertrekken snel weer.

Dit is een van de belangrijkste redenen om met behulp van muziek de juiste ambiance te creëren. Het is bewezen dat hoe langer de consument in de winkel verblijft, hoe groter de kans dat deze meer koopt. Ze komen de winkel in voor een spijkerbroek, maar door die ambiance snuffelt de klant ook door de andere rekken en verlaat uiteindelijk de winkel met een extra shirt en nog een paar sokken.

Enkele tips voor muziek in de winkel

  • Neem de controle over wat er wordt afgespeeld. Weet welke muziek er wordt afgespeeld en waarom.
  • Maak geen willekeurige muziekkeuzes. Plan je muziek
  • Het doel van muziek is de verwachting van de klant te benaderen.  Winkel, inrichting, kleur en personeel moet allemaal samen in dit plaatje passen.
  • Sta niet stil. Het is niet voldoende om 1 playlist te hebben. Een logo gaat jaren mee, maar de playlist moet van tijd tot tijd aangepast worden. Blijf wel letten dat de muziek bij het bedrijf blijft passen.
  • Spotify, en andere streamingdiensten mogen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden.

Hulp nodig?

Denk je na het lezen van dit alles: Hier wil ik meer over weten? Wat kan ik doen om de omzet in mijn bedrijf te verhogen?
Neem direct contact op en we komen indien gewenst persoonlijk langs om te kijken waar jou kansen liggen om de omzet te verhogen.
We kunnen adviseren/leveren m.b.t. de installatie en de muziekkeuze alsook informatie over Buma/Stemra rechten.

Lees ook:

We winkelen met ons gevoel
Muziek in het restaurant

Kwaliteit staat voorop

Onze merken